Forum Forum Abre Los Ojos Strona Główna Forum Abre Los Ojos
sztuka, kultura, muzyka, książki, literatura, poezja, proza, germanistyka, internet, sieci
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Słownik foto dla poczatkujących

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Abre Los Ojos Strona Główna -> ABC Fotografii
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Śro 11:55, 12 Wrz 2007    Temat postu: Słownik foto dla poczatkujących

AF - autofocus - system automatycznego nastawiania ostrości obrazu.

AE - autoekspozycja - system przeznaczony do automatycznego dobierania wartości liczby przesłony i czasu migawki do zapewnienia prawidłowej ekspozycji obrazu.

Adapter kart pamięci - jest to mechanizm o wielkości i kształcie tradycyjnej dyskietki 3,5 cala, do którego wprowadza się używane w aparatach cyfrowych karty pamięci CompactFlash lub SmartMedia. Urządzenie przekazuje dane zawarte na nich dane do komputera za pomocą zwykłej stacji dyskietek.

Aparat kompaktowy (popularnie "kompakt") - aparat fotograficzny (klasyczny małoobrazkowy lub cyfrowy), charakteryzujący się uproszczoną budową względem na przykład tzw. lustrzanek. Najczęściej kompakty posiadają wbudowany na stałe obiektyw oraz wizjer optyczny (patrz "celownik optyczny"). Te na ogół nie wielkiej wielkości aparaty fotograficzne są przeznaczone głównie dla amatorów, na co wskazuje między innymi duży stopień automatyzacji podstawowych funkcji.

Balans bieli - równoważenie barwy światła pochodzącego z różnych źródeł. Na przykład światło żarowe powoduje dominację barwy żółtej. Regulacja balansu bieli niweluje ten efekt.

Celownik optyczny - inaczej wizjer lub lunetka - element optyczny aparatu fotograficznego umożliwiający ustalenie granic kadru fotografowanego motywu czyli służący do komponowania obrazu.

CCD - Charge Coupled Device - (półprzewodnikowy przetwornik obrazu). Płytka z siatką elementów światłoczułych, na którą jest naświetlany obraz. W zależności od natężenia światła, padającego na poszczególne sensory, wzbudzany jest prąd elektryczny, zamieniany następnie na sygnał cyfrowy.

Dedykowana lampa błyskowa - jest to wyższej klasy lampa błyskowa (flesz) przeznaczony do konkretnego typu aparatu fotograficznego. Dedykowana lampa błyskowa może dokonywać pomiaru oświetlenia przez obiektyw współpracującego z nią aparatu fotograficznego, co wpływa na siłę emitowanego strumienia światła.

Diafragma patrz przesłona

Digilab - maszyna wyposażona w mechanizm kopiowania zdjęć z cyfrowych nośników na klasyczny papier fotograficzny, mająca dużą moc przerobową.

Długoogniskowy obiektyw - obiektyw aparatu fotograficznego, którego ogniskowa przekracza długość przekątnej klatki obrazu (na przykład klasycznego kadru małoobrazkowego lub matrycy CCD w aparatach cyfrowych). Za pomocą takiego obiektywy wykonujemy zbliżenia fotografowanego motywu. Za obiektyw długoogniskowy (w standardzie optyki małoobrazkowej) można uznać taki, którego liczba ogniskowej przekracza 60mm.

Dystorsja - wada geometrycznego odwzorowania linii prostych w obrazie optycznym utworzonym przez soczewkę lub przez obiektyw, zależna od miejsca położenia przesłony.

"Efekt czerwonych oczu" - efekt pojawiający się na zdjęciach barwnych przy fotografowaniu osób za pomocą lampy błyskowej, umieszczonej blisko osi obiektywu (dotyczy wszystkich lamp wbudowanych do aparatu). Uwidacznia się on w postaci czerwonej plamki w centralnej części oka portretowanej osoby. W większości aparatów cyfrowych istnieje możliwość zredukowania tego efektu, dzięki funkcji tzw. przedbłysku. Polega ona na wstępnym mignięciu lampy błyskowej tuż przed wykonaniem zdjęcia. Silny strumień światła powoduje zwężenie się źrenic fotografowanej osoby dzięki czemu niepożądany efekt jest minimalizowany. Niestety cała operacja opóźnia moment wykonania właściwego ujęcia.

Ekwiwalent ogniskowej - odpowiednik wartości ogniskowej obiektywu aparatu cyfrowego w standardzie optyki klasycznych aparatów małoobrazkowych (35 mm).

Ekspozycja - ilość światła wpadającego do wnętrza aparatu fotograficznego - zarówno klasycznego jak i cyfrowego - oddziałująca na materiał lub element światłoczuły (film lub matrycę CCD). Parametry ekspozycji reguluje wielkość otworu przysłony obiektywu i czas naświetlania.

Filtry fotograficzne - przezroczysty materiał szklany lub wykonany z tworzywa sztucznego, nakładany na obiektyw aparatu fotograficznego po to by wpłynąć na barwę bądź cechy rejestrowanego obrazu.

Filtry połówkowe - filtry fotograficzne wpływające jedynie na część objętego obiektywem obrazu (na ogół połowę). Możemy użyć takiego filtra wtedy, gdy chcemy zmienić barwę lub jasność jedynie fragmentu obrazu (na przykład sfotografować budynek przyciemniając niebo).

Filtr "Skylight" - filtr fotograficzny wpływający na barwę obrazu poprzez redukcję nadmiaru koloru niebieskiego, który może wystąpić przy fotografowaniu znacznie oddalonych przedmiotów. Przydaje się przy fotografowaniu krajobrazów. Niektóre aparaty cyfrowe potrafią radzić sobie z tym problemem bez konieczności użycia tego filtra.

Filtr UV - najpowszechniej stosowany filtr fotograficzny, pochłaniający promieniowanie ultrafioletowe.

Flesz - lampa błyskowa

Głębia ostrości - strefa ostrego odwzorowania przez obiektyw obrazu przedmiotów, znajdujących się za i przed punktem, na który został zogniskowany. Zależy odwrotnie proporcjonalnie od ogniskowej obiektywu i wprost proporcjonalnie od wartości przysłony. Innymi słowy im większa ogniskowa obiektywu tym mniejsza głębia ostrości. Użycie przysłony o większej liczbie zwiększa zakres ostrości obrazu. Jeśli chcemy zrobić portret i użyjemy długoogniskowego obiektywu oraz małą liczbę przysłony ostra będzie jedynie twarz fotografowanej osoby. Pozostali ludzie bądź przedmioty znajdujące się bliżej czy dalej będą "rozmyte". Jeśli zaś chcemy sfotografować daną osobę na tle dużego, oddalonego obiektu, używamy optyki standardowej lub szerokokątnej z ustawioną większą wartością przysłony.

Interpolacja- metoda zwiększenia rozdzielczości obrazu poprzez podział najmniejszego jego elementu - piksela na kilka innych. Działanie to nie powoduje wzrostu jakości zdjęcia a podawane przez producentów sprzętu (głównie skanerów) dane o tak zwanej rozdzielczości interpolowanej ma znaczenie jedynie marketingowe.

Kompresja obrazu - algorytm zmniejszania rozmiaru pliku ze zdjęciem kosztem utraty jakości obrazu.

Lampa błyskowa "flesz" - źródło sztucznego oświetlenia, które wysyła intensywny, krótkotrwały strumień światła oświetlający fotografowaną scenę.

Makrofotografia - fotografia zarejestrowana z małej odległości, bez użycia mikroskopu, w której obraz uzyskany na elemencie światłoczułym jest większy od fotografowanego obiektu.

Obiektyw - złożony układ optyczny aparatu, służący do odwzorowania obrazów fotografowanych przedmiotów.

Obiektyw zmiennoogniskowy (zoom)- obiektyw, który ma tak zaprojektowany wielosoczewkowy układ optyczny, że możliwa jest zmiana jego odległości ogniskowej. W efekcie można przybliżać i oddalać fotografowany obraz obiektu.

Ogniskowa obiektywu - odległość między tylnym punktem węzłowym układu optycznego i ogniskiem obiektywu. Jej wartość podawana jest w milimetrach - im - większa, tym bardziej obraz jest przybliżany przez obiektyw.


Paralaksa - różnica między obrazem widzianym poprzez celownik aparatu fotograficznego a obrazem odwzorowanym przez obiektyw na elemencie światłoczułym. Błąd paralaksalny najbardziej uwidocznia się w aparatach z celownikiem przeziernikowym (lunetkowym), spotykanym w większości cyfrówek, ponieważ oś optyczna celownika jest w aparacie przesunięta względem osi optycznej obiektywu.

Preselekcja czasu migawki - typ półautomatycznego sterowania naświetlaniem, w którym fotografujący ręcznie ustawia wartość czasu migawki, a układ sterujący automatycznie dobiera wartość liczby przesłony, zapewniającą w konkretnych warunkach prawidłowe naświetlenie.

Preselekcja przesłony - typ półautomatycznego sterowania naświetlaniem, w którym fotografujący ręcznie ustawia wartość liczby przesłony, a układ sterujący automatycznie dobiera czas migawki, zapewniający w danych warunkach prawidłowe naświetlenie.

Przesłona obiektywu (diafragma) - element mechaniczny umieszczony w obiektywie aparatu fotograficznego regulujący wielkość czynnego otworu obiektywu i tym samym natężenie światła, które po przejściu przez obiektyw pada na film lub matrycę CCD. Wielkość przesłony jest odwrotnie proporcjonalna do ilości wpuszczanego światła do wnętrza aparatu. Za pomocą przesłony reguluje się głębię ostrości obrazu.

Rozdzielczość - liczba punktów składających się na zarejestrowany obraz. Im więcej pikseli, tym większe i bardziej wyraźne zdjęcie.

TTL (Trough the lens)- system pomiaru parametrów oświetlenia poprzez obiektyw aparatu fotograficznego.

Wydruk fotorealistyczny - wydruk jakościowo przypominający klasyczną odbitkę fotograficzną.

Zoom cyfrowy - powiększenie fragmentu obrazu dające efekt podobny do uzyskanego z obiektywu długoogniskowego. Przybliżenie fotografowanego motywu za pomocą z.c. powoduje straty w jakości zdjęcia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Śro 12:32, 12 Wrz 2007    Temat postu: Zoom optyczny

Zoom optyczny
Zoom optyczny to popularna nazwa obiektywu fotograficznego o zmiennej ogniskowej, który
utrzymuje stałe położenie płaszczyzny ostrości, niezależnie od ustawionej długości ogniskowej.
To bardzo ważne podkreślenie, gdyż istnieją obiektywy o zmiennej ogniskowej które
po każdej zmianie długości ogniskowej wymagają nowego ustawiania ostrości.
Obiektywy takie są już bardzo rzadko używane ale dobrze wiedzieć, że są i nie nazywają się zoomem.

Jak działa taki obiektyw typu zoom? Rozpatrzmy fotografowanie bardzo odległych obiektów, czyli ostry obraz powstaje w odległości równej długości ogniskowej. Ale odległości od czego? W przypadku pojedynczej, cienkiej, soczewki, Rys., jest to odległość od środka soczewki.

Rys.1. Obraz przedmiotów bardzo odległych, wytworzony przez pojedynczą cienką soczewkę, jest ostry w płaszczyźnie prostopadłej do osi optycznej, przechodzącej przez ognisko soczewki.

Obiektyw to układ kilku do kilkunastu soczewek, w kilku grupach ale zawsze można wyliczyć położenie i ogniskową soczewki, która dała by taki sam obraz (pomijając zniekształcenia wnoszone przez pojedynczą soczewkę), gdyby umieścić ją w odpowiednik miejscu. Schematycznie przedstawia to Rys.2.

Rys.2. Układ 6 soczewek w 3 grupach, czyli prosty obiektyw, można zastąpić jedną soczewką SZ o odpowiednio dobranej ogniskowej FZ i umieszczoną we właściwym miejscu.

Podstawę teoretyczną do znalezienia położenie i ogniskowej jednej soczewki zastępującej układ soczewek jest wzór, który napiszemy tu dla dwóch soczewek. Jeżeli mamy 2 soczewki o ogniskowych F1 i F2, położone na wspólnej osi optycznej i oddalone od sobie o d, to ogniskową takiego układu możemy wyliczyć ze wzoru

1 / FZ = 1 / F1 + 1 / F2 - d / (F1 * F2) ,

pamiętając, że ogniskowa soczewki rozpraszającej ma znak minus.

arujemy sobie drobiazgowe obliczenia, wystarczy zauważyć, że zmieniając odległość między soczewkami możemy zmieniać długość ogniskowej układu soczewek. Wzór nie określa położenia soczewki zastępczej ale i to można wyliczyć przy pomocy odpowiednich wzorów.

Popatrzmy znowu na Rys.2. Układ soczewek 1 do 6, w grupach I, II i III, to schemat typowego obiektywy typu zoom. Grupa I i III soczewek jest nieruchoma, natomiast odpowiedni mechanizm pozwala przesuwać soczewki w grupie II.
Wzajemne oddalanie lub zbliżanie soczewek 3 i 4 daje w efekcie zmianę ogniskowej całego obiektywu, jak i zmianę położenie hipotetycznej soczewki zastępczej FZ, co jest równoznaczne odsuwaniu lub zbliżaniu tej soczewki do matrycy. Łatwo wydedukować, że odpowiednio obliczone położenia soczewek 3 i 4 pozwalają na zmianę ogniskowej, przy zachowaniu tego samego położenia płaszczyzny ostrości. Innymi słowy
regulując położenie soczewek 3 i 4 zmieniamy ogniskową ale utrzymujemy ciągle raz ustawioną ostrość.
I to jest właśnie zasada działanie zoomu. Obliczenia ogniskowych poszczególnych soczewek, ich położenia i kolejnych pozycji soczewek 3 i 4 dla uzyskania zmiany ogniskowej przy zachowaniu ostrości, to bardzo skomplikowana procedura, jednak opanowana już przez producentów do perfekcji.

Obiektyw zoom, aby być obiektywem dobrej jakości musi mieć skorygowane wady takie jak aberracja chromatyczna, sferyczna, wada zniekształcenia obrazu itd. Obliczenie kształtów soczewek ich położenia w obiektywie to bardzo skomplikowana procedura a wykonanie obiektywy wg takiego projektu jest jeszcze trudniejsze. Dlatego na świecie jest zaledwie kilku producentów obiektywów a pozostali producenci aparatów cyfrowych kupują u nich gotowe obiektywy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Śro 12:33, 12 Wrz 2007    Temat postu: ZOOM CYFROWY

ZOOM CYFROWY
Aparaty cyfrowe amatorskie i półprofesjonalne dysponują zoomem cyfrowym, jako dodatkiem do zoomu optycznego.
Zoom optyczny zdefiniowany jest jako stosunek najdłuższej do najkrótszej ogniskowej obiektywu aparatu. Zdjęcie zrobione z ogniskową 3x dłuższą da obraz 3x przybliżony ale obejmujący odpowiednio mniej fotografowanego obiektu. Jakość zdjęć (ich rozdzielczość) jest taka sama dla dowolnej długości ogniskowej naszego aparatu.
Zastosowanie zoomu cyfrowego to nic innego, jak wykadrowanie (wycięcie) jego śrdodkowej części i "rozciągnięcie" go do wielkości oryginalnej. Daje to powiększenie obrazu ale równocześnie obniżenie jego rozdzielczości, czyli pogorszenie jakości.
Działanie zoomu cyfrowego daje dokładnie ten sam efekt co kadrowanie zdjęcia w komputerze, z tym, że w komputerze możemy zachować oryginał i kadrować wg aktualnej potrzeby a zdjęcie zrobione z zoomem cyfrowym ma niższą rozdzielczość i nie da się już przywrócić mu oryginalnej (pełno formatowej) jakości.
Dlatego wszyscy autorzy poradników fotografii cyfrowej zalecją unikanie stosowania zoomu cyfrowego.
Dlaczego więc jest on wogóle dostępny w aparatach cyfrowych niższej klasy?
To poprostu chwyt marketingowy dla naiwnych. Żadna lustrzanka cyfrowa nie ma zoomu cyfrowego, gdyż są to aparaty przeznaczone dla doświadczonych juz amatorów fotografii i nie próbuje się icht "mamić" taką możliwością.
Najlepsze co można zrobić, po kupieniu aparatu z zoomem cyfrowym, to wyłączyć go, aby przypadkiem nie zastosować przez nieuwagę.
Każdy aparat ma w menu możliwość wyłączenia zoomu cyfrowego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Śro 12:36, 12 Wrz 2007    Temat postu: Winetowanie

Winetowanie
Jest to zaciemnienie brzegów kadru przez jakiś element obiektywu lub element nałożony na obiektyw np. osłonę przeciwsłoneczną lub filtr - bardzo często zdarza się tak w obiektywach super szerokokątnych. Przymknięcie przesłony powinno wyeliminować winietowanie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Śro 12:37, 12 Wrz 2007    Temat postu: SZUMY

SZUMY
Aparat cyfrowy jest urządzeniem elektronicznym i jako takie, generuje słabe, przypadkowe sygnały elektryczne, zwane szumami. Szumy są sygnałami "pasożytniczymi", pogarszającymi jakość otrzymywanych obrazów.
Szumy urządzeń akustycznych - analogia do szumów aparatu

Lepiej znane każdemu są szumy urządzeń akustycznych, które są tej samej natury, co szumy w aparacie, tylko inaczej się objawiają dla użytkownika. Jeżeli włączymy wzmacniacz akustyczny nie podłączony do żadnego źródła dźwięku, jak tuner radiowy, czy odtwarzacz płyt CD i zaczniemy zwiększać ustawione wzmocnienie, to przy od pewnego poziomu tego wzmocnienia zaczniemy słyszeć szum w głośnikach. Szum staje się coraz głośniejszy w miarę zwiększania wzmocnienia. Szum taki jest również wytwarzany w trakcie odtwarzania muzyki ale nie jest tak wyraźnie syszalny, jeżeli sygnał muzyczny jest odpowiednio silny. Jeżeli mamy słabe nagranie na taśmie magnetofonowej, to będzie ono słyszalne na tle tych właśnie szumów.
Szumy na zdjęciu

W przypadku cyfrowego aparatu fotograficznego, sygnał generowany w pikselu matrycy jest też wzmacniany zanim zostanie poddany dalszej obróbce przetwarzającej go na punkt obrazu o określonym kolorze i jasności.
Jeżeli sygnal pochodzący z matrycy jest bardzo silny, wymaga jedynie słabego wzmocnienia. Jeżeli jest słaby, musi być wzmocniony bardziej. I na tym etapie, do sygnału "użytecznego", który ma być elementem obrazu, dodaje się sygnał szumów wzmacniacza w aparacie cyfrowym. Szumy te zakłócają obraz, analogicznie jak szumy akustyczne zakłócają muzykę.
Efektem tych istnienia tych szumów jest pojawianie się na zdjęciu pewnej nierównomierności koloru i jasności. Dlatego szumy aparatu cyfrowego najbardziej widoczne są na zdjęciach powierzchni o jednolitej barwie i jasności.

Szumy wzrastają wraz z:
- czułością ustawioną w naszym aparacie,
- temperaturą matrycy,
- czasem naświetlania zdjęcia.

Dlatego warto robić zdjęcia przy możliwie niskiej czułości, o ile warunki świetlne pozwalają.
Na temperaturę i czas naświetlania nie bardzo mamy wpływ, ale - ciekawostka - urządzenia fotograficzne w astronomii mają matryce chłodzone ciekłym azotem (temperatura jego wynosi -196 C) a nawet cieklym helem (około -269 C).
Warto tu przypomnieć, że wielkość sygnału generowanego w pikseli jest proporcjonalna do powierzchni piksela. Daltego lustrzanka 6 MP mająca matrycę formatu ASP (22.5 x 15.0 mm) charakteryzuje się szumami mniejszymi niz kompakt 6 MP z matrycą formatu 1/2.5'' (5.76 x 4.29 mm).
Czytelnikowi łatwo sobie wyliczy, że piksel lustrzanki ma powierzchnię około 14 razy większą od powierzchni piksela wspomnianego tu kompaktu. Można więc przyjąć, że szumy na zdjęciu w lustrzance będą w przybliżeniu 14x mniejsze.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Śro 12:53, 12 Wrz 2007    Temat postu:

Rozmiary matryc

Matryca FF (Full Frame) – to matryca pełnoklatkowa odpowiadająca rozmiarem klatce filmu małoobrazkowego 35mm – standardowy film.

Matryca APS-C to matryca stosowana w lustrzankach cyfrowych mniejsza od klatki filmu 35mm. Różnica między rozmiarami takiej matrycy, a rozmiarem pełnej klatki filmu 35mm wyznacza tak zwany krop, potrzebny do określenia ekwiwalentu ogniskowej obiektywu. Potocznie za matryce APS-C przyjmuje się wszystkie rozmiary matryc między 4/3", a matrycą pełnoklatkową.

Matryca DX to odpowiednik APS-C w Nikonach, z kropem równym x1,5.

Zwykle w opisach aparatów, matryc, czy ekwiwalentu ogniskowej obiektywu, pojawia się wymiar "35mm". Jest to szerokość standardowej taśmy filmowej (czyli tzw. filmu małoobrazkowego) razem z perforacją (dziurki do przesuwania filmu). Przy czym sam kadr ma wymiary 36 x 24mm i takie też wymiary powinna mieć pełnoklatkowa matryca.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Abre Los Ojos Strona Główna -> ABC Fotografii Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin