Forum Forum Abre Los Ojos Strona Główna Forum Abre Los Ojos
sztuka, kultura, muzyka, książki, literatura, poezja, proza, germanistyka, internet, sieci
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Obiektywy makro

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Abre Los Ojos Strona Główna -> Sprzęt
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Abre Los Ojos
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piła

PostWysłany: Wto 20:53, 04 Wrz 2007    Temat postu: Obiektywy makro

Większość aparatów jest wyposażona w automatyczny tryb makro. Jest on dosyć przydatny, gdy chcemy zrobić szybkie zdjęcie np. jakiegoś ruchliwego owada. Jednak nie daje nam on możliwości kontroli ekspozycji i głębi ostrości – robi to za nas aparat. Szanse na zrobienie prawidłowej fotografii makro, pozostawiając wszystkie ustawienia przypadkowi, są raczej niewielkie. Jeżeli chcemy robić naprawdę powalające fotografie makro, przydałby się specjalny obiektyw do makrofotografii. Są one jednak dosyć drogie i "mało uniwersalne" – skonstruowane specjalnie dla potrzeb fotografii makro. Jeżeli zdecydujemy się na zakup drogiego obiektywu makro, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na dwa parametry. Pierwszy to skala odwzorowania (stosunek obrazu do rzeczywistych rozmiarów obiektu). Wprawdzie do zrobienia fotografii kwiatu, czy dużego owada spokojnie wystarczy nam obiektyw o maksymalnej skali odwzorowania 1:2, 1:4. Jednak jeżeli chcemy zrobić zdjęcie małego owada albo jego części, przydałby się obiektyw ze skalą co najmniej 1:1.
Drugi parametr to odległość przedmiotowa, czyli odległość obiektywu od fotografowanego obiektu, jaką powinniśmy zachować. Im bardziej zbliżymy obiektyw do obiektu tym powiększenie powinno być większe, ale niesie to za sobą pewne minusy. Jeżeli np. fotografujemy ruchliwego owada, może nam on czmychnąć wystraszony obiektywem. Poza tym zdjęcie z określonej strony może nam utrudniać cień rzucany przez aparat.
Typowe obiektywy makro są raczej stałoogniskowe. Istnieją również obiektywy zmiennoogniskowe - zoom'y z funkcją makro. Pozwalają zwykle uzyskać skalę odwzorowania 1:4, 1:3, jednak ich jakość optyczna jest o wiele słabsza niż typowych stałoogniskowych obiektywów makro. Jeżeli taka sakla odwzorowania i jakość optyczna są dla nas wystarczające, to z powodzeniem obiektywy te mogą spełniać swoją funkcje w makrofotografii, do czasu aż zobaczymy fotografię spod profesjonalnego obiektywu makro.

Tańsze alternatywy
Obiektywy makro M42


Jak już wspominałem współczesne, typowe obiektywy makro są dosyć drogie, a ponieważ automatyka w fotografii makro często się nie sprawdza, wiele osób z nich rezygnuje na rzecz alternatywnych rozwiązań. Takim rozwiązaniem mogą być obiektywy M42. Jeżeli korzystamy z nowoczesnej lustrzanki, do zamontowania takiego obiektywu konieczna jest przejściówka na gwint M42. Stosując tego typu obiektywy tracimy funkcję Auto Focus (AF) – możemy jedynie ręcznie regulować ostrość. Jednak przy fotografii makro jest to wręcz wskazane. Poza tym obiektywy te są raczej ciemniejsze niż obiektywy dedykowane, co może odrobinę utrudniać nam fotografowanie. Jednak biorąc pod uwagę stosunek cena/jakość obiektywy M42 wypadają często lepiej niż obiektywy dedykowane. Często również lepiej ostrzą od współczesnych obiektywów, dlatego cieszą się olbrzymią popularnością wśród pasjonatów fotografii.


Soczewki nasadowe

Jako alternatywne rozwiązanie możemy także wykorzystać soczewki nakładane na obiektyw. Pozwalają one zwiększyć skalę odwzorowania, przy czym nie wpływają na jasność obiektywu, nie zakłócają pomiaru światła i automatycznej regulacji ostrości AF. Oczywiście takie rozwiązanie, jak większość tanich rozwiązań, ma pewne wady. Zastosowanie soczewek powoduje pogorszenie jakości optycznej obiektywu, szczególnie na obrzeżach. Możliwości skupiające soczewek liczone są w dioptriach (np. +1, +2). Im wyższa wartość tym większa zdolność skupiająca. Soczewki są dosyć tanie, dlatego cieszą się dużą popularnością wśród osób, które za niewielkie pieniądze chcą "podrasować" swój sprzęt do makro. Ostatnio dużą popularność zyskały konwertery makro firmy Raynox z "prawie" uniwersalnym mocowaniem (średnice 52mm do 67mm). Cena takiego konwertera to ok. 150-200 zł.


Pierścienie pośrednie

Pierścienie makro mocowane są między obiektywem, a aparatem. Powodują one oddalenie obiektywu od elementu światłoczułego w aparacie, przez co zwiększają skalę odwzorowania. Brak elementów optycznych sprawia, że pierścienie nie pogarszają jakości optycznej obrazu, co stanowi ich główną przewagę nad soczewkami nasadowymi. Jednak znacznie obniżają jasność obiektywu. Często też zastosowanie takiego pierścienia zmusza nas do fotografowania danego obiektu z mniejszej odległości. Może to utrudniać fotografowanie ruchliwych, płochliwych owadów itp., które uciekają nam wystraszone zbyt bliską obecnością obiektywu. Jeśli zdecydujemy się na zastosowanie pierścieni do nowoczesnej lustrzanki możemy użyć dedykowanych pierścieni z przeniesieniem elektroniki (cena ok. 250-600zł). Możemy też założyć przejściówkę do gwintu M42 i użyć pierścieni oraz obiektywu M42. Pierścienie do M42 są tańsze (ok. 30zł), ale stosując taki zestaw tracimy AF. Jednak jak już wcześniej pisałem w fotografii makro przydatność AF jest znikoma. W handlu można również spotkać pierścienie ze współczesnym gwintem, ale bez przeniesienia elektroniki. Są znacznie tańsze niż te oryginalne (ok. 70zł), przy czym również w takim zestawie AF nie będzie działał. Tak więc stosując różne przejściówki, mamy bardzo szerokie możliwości stworzenia zestawu makro za niewielkie pieniądze.


Mieszki makro

Pamiętacie ze starych filmów, zdjęć, czy muzeum, może innych wspomnień, aparaty z obiektywem na takiej pewnego rodzaju "harmonijce"? Wbrew pozorom technologia ta nie całkiem odeszła do lamusa. Dzisiaj jest bardziej zaawansowana, ale mało popularna. Może ze względu na swoją, że tak powiem, nieporęczność. Jednak wielu fotografów z powodzeniem wykorzystuje tzw. mieszki w fotografii makro.
Współczesne mieszki makro są dosyć drogie (cena ok. 1500 zł). W tym przypadku możemy również skorzystać ze starszej, znacznie tańszej alternatywy, czyli mieszków makro na gwint M42. (cena ok. 250-300 zł).
Mieszki makro działają podobnie jak pierścienie pośrednie, z tym że pozwalają nam oddalić obiektyw od elementu światłoczułego znacznie bardziej niż najszersze pierścieniem. Poza tym mieszki, poprzez regulację tej odległości, dają nam możliwość zmiany skali odwzorowania. Jednak mieszki makro, podobnie jak pierścienie, powodują obniżenie jasności obiektywu. Konieczne jest tu również zastosowanie statywu.


Super Makro – Odwrócony obiektyw
Pierścień odwrotnego mocowania


Ciekawym sposobem na zwiększenie skali odwzorowania jest odwrócenie obiektywu. Może wydawać się to dziwne, ale odwrócony obiektyw daje bardzo duże, wręcz mikroskopijne powiększenie. Aby założyć odwrócony obiektyw na aparat potrzebny jest tzw. adapter/pierścień odwrotnego mocowania, inaczej mówiąc przejściówka. Tego typu mocowania zakłada się z jednej strony na gwincie filtra obiektywu, a z drugiej na aparacie lub innym obiektywie. Rodzaj przejściówki zależy oczywiście od rodzaju obiektywu i aparatu. Większość współczesnych obiektywów ma gwint filtrowy 52mm. Więc, aby zamontować sam odwrócony obiektyw na aparat np. Canon EOS, potrzebny będzie nam pierścień EOS/52mm. Z kolei jeżeli chcemy zamontować odwrócony obiektyw na inny obiektyw, potrzebna nam będzie przejściówka odpowiadająca gwintom filtrowym w danych obiektywach np. 52mm/52mm albo 52mm/58mm, 55mm/55mm itp. Zależy jakie obiektywy łączymy.
Czym różnią się te dwa rozwiązania? Otóż jeżeli zastosujemy sam odwrócony obiektyw, nie będziemy mieli możliwości regulacji przysłony. Przy tak wielkim powiększeniu głębia ostrości wynosi około 0, czyli na zdjęciu ostry jest jedynie kawałek kadru. Brak przysłony pozbawia nas możliwości zwiększenia głębi ostrości. Jeżeli jednak zastosujemy starszy obiektyw z manualną przysłoną, wtedy możemy regulować przysłonę pierścieniem na obiektywie. Z tym, że oczywiście nie działają żadne funkcje automatycznej przysłony i regulacja z poziomu aparatu.
Z kolei w drugim przypadku, gdy zakładamy odwrócony obiektyw na inny obiektyw, mamy możliwość regulacji przysłony w obiektywie zamocowanym normalnie. Jednak możemy mieć problem z olbrzymim winietowaniem. Zjawisko to polega na zaciemnianiu się obrazu począwszy od brzegów zdjęcia w kierunku kadru. W przypadku dwóch obiektywów w efekcie możemy otrzymać zdjęcie zrobione jakby prze dziurkę, gdzie brzegi fotografii będą wręcz czarne, a w środku kadru będzie okrągły kawałek obrazu. Dlatego obiektyw mocowany odwrotnie powinien mieć większą powierzchnię soczewek niż ten mocowany normalnie. Jeśli posiadamy obiektyw z manualną przysłoną regulowaną za pomocą pierścienia, to montowanie dwóch obiektywów nie ma większego sensu.
Oczywiście nie każdy obiektyw nadaje się do odwrotnego zamontowania. Lepiej tu sprawdzają się obiektywy stałoogniskowe. Dość popularnym obiektywem wykorzystywanym w tego typu konstrukcjach jest Helios – tani, stary obiektyw na gwint M42. Można też czasem kupić taki obiektyw odpowiednio przerobiony pod kątem odwracania. Przeróbka ta polega na wyszczupleniu Heliosa o kilka soczewek, w celu zmniejszenia olbrzymiego powiększenia powstającego przy odwracaniu. Im mniejsze będzie owe powiększenie tym większą głębię ostrości możemy uzyskać. Niektórzy odwracają również kitowe obiektywy. W przypadku zooma możemy regulować powiększenie, jednak – jak już wspomniałem – lepiej tu sprawdzają się stałoogniskowe obiektywy.
Zdjęcie w ten sposób wykonuje się z bardzo małej odległości od obiektu (zwykle kilku cm), więc sfotografowanie żywego owada jest dosyć karkołomne. Zazwyczaj również ostrość reguluje się przez zmianę odległości od obiektu – przybliżając lub oddalając obiektyw. Robienie w ten sposób zdjęć jest dosyć trudne, każde drgnięcie ręki powoduje zmianę punktu ostrości.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Abre Los Ojos Strona Główna -> Sprzęt Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin